Menu
MENU

Konserverings kit Inboard DIESEL

varenummer: Konservering_diesel
Om du tar ”vårpussen” på høsten slipper du unna med å gjøre to ting om våren. Vaske båten og legge på bunnstoff. Fordelene med å gjøre en ordentlig jobb om høsten er mange. De viktigste er kanskje at du letter vårpussen veldig og at båten ligger bedre beskyttet gjennom vinteren. Jo lenger skitten får sitte jo verre er det selvsagt å få den av.

Når du tar opp båten etter sesongen, er det viktig å rense kjølesystemet for salt og alger. Dette for å forebygge korrosjon skader. Føre vinteren er det også viktig å glykol beskytte kølersystemet for å forebygge frostskader. det er også

Fra: kr 68,00

Til: kr 2 636,00

Pris som konfigurert: kr 0,00

Status: På lager

Status: På lager

Fra: kr 68,00

Til: kr 2 636,00

Beskrivelse

Detaljer

Hva skal jeg huske?

Skrog.
Når båten er tatt opp, er det lurt å spyle den med høytrykksspyler - og helst før groen får tid til å tørke inn. Hvis du tar båten opp på henger, er det også lurt å spyle hengeren, gjerne før man spyler båten.
Deretter kan det være lurt å såpevaske hele båten, også motoren, med båtshampo. (Skiten går mye lettere vekk når den er "fersk" enn hvis båten har stått i nesten et halvt år)

Ferskvannskjøring.
Etter båten er spylt er det lurt å ferskvannskjøre motoren. Da fjerner man saltet, samt man får en "skikkelig" rengjøring. Det er lurt at motoren får stå å gå til den er skikkelig varm, da salt krystalliserer seg ved 67 grader. Ha alltid 50% frostvæske/vann i en bøtte og kjør dette gjennom som det siste du gjør. Da forhindrer man frost inni motoren, noe jeg ser som en stor fordel. Det er også viktig å påse at motoren får nok kjøling. Dette kan du enkelt sjekke ved at det skal komme kjølevann ut kontrollstrålen. Hvis det ikke gjør dette har du enten for lite vann tilgjengelig, eller så er impelleren ødelagt. Hvis motoren ikke får nok kjøling kan den gå varm, noe som kan ødelegge motoren.

Motor.
Husk dusj alle kontakter med kontaktspray og alle nipler og bevegelige deler smøres opp.

Bytte motorolje. Her er det lurt å lese gjennom instruksjonsboken. Hvis det er vann i motoroljen, vil dette over tid lage rustflekker på veiv og sylindre.
Bytte oljefilter er også lurt. Når du bytter oljefilter kan det være lurt å ta litt av den gamle oljen å smøre rundt den nye pakningen, slik at den ikke blir ødelagt når du skrur filteret på. Dette er også lurt å gjøre om høsten, av samme grunn som med giroljen.

Propell.
Propellen bør skrus av. Dette er fordi man bør fjerne det gamle fettet fra akslingen, for så å smøre på nytt fett (som tåler saltvann selvfølgelig). Hvis du er redd for propellen kan det være lurt å la akslingen stå uten fett gjennom vinteren, hvis du ikke har en gammel propell liggende som du kan ta på.

Girolje.
Giroljen skriftes. Dette bør gjøres om høsten fordi det kan være vann eller fuktighet inni girhuset, og da vil dette ruste. Først skrur du ut den øverste skruen. Dette er fordi da kommer det luft inn, og oljen renner fortere ut i andre enden, når du har skrudd ut den nederste skruen. Men når man fyller på igjen, gjør man det motsatt. Man presser oljetuben inn i hullet og presser til det kommer ut det øverste hullet. (Hvis du må bytte tube underveis, er det lurt å holde den tomme tuben inn i hullet helt til den andre tuben er klar. Som oftest er dette lettere med to personer).

Sinkanoder.
Sinkanode er noe som også bør byttes. Hvis motoren har stått mye på land/vært lite i kontakt med vann, er det ikke nødvendig å bytte denne hver sesong. Det er ikke lurt å bytte den for ofte. Den virker best når dyrene har spist litt på "desserten".
Hvis sinkanoden er mer enn 50 % nedbrutt, anbefales den å byttes, men etter en sesong er den sjelden oppbrukt,
Erstatter originalnummer

Detaljer

Konservering_diesel
Tilleggsinformasjon

Tilleggsinformasjon

Produktomtaler

Bli den første som omtaler dette produktet

Skriv din egen omtale

Du omtaler: Konserverings kit Inboard DIESEL

Hvordan vurderer du dette produktet? *

Pris
Verdi
Kvalitet